Köptrygghet

Förlängd ångerrätt inför jul

Vi på Symaskinswebbshoppen vill att du som kund ska känna dig trygg med julklappsinköpen så vi förlänger ångerrätten fram till den 7 januari 2025 om du beställer julklappen i vår webbshop mellan den 12 november och fram till den 23 december. (Gäller ej företag)
För att kunna utnyttja den förlängda ångerrätten ska varan vara oanvänd och i väsentligen oförändrat skick och skickas tillbaka i original emballaget.

Premium-återförsäljare

Då vi är Premium återförsäljare för Husqvarna Viking och Pfaff symaskiner har vi kunnig personal med erfarenhet av hela sortimentet från de enklaste symaskinerna till de mest avancerade brodérsymaskinerna. Vi har fullsortiment i Göteborgsbutiken på Övre Husargatan 16 där alla Husqvarna Viking och Pfaffs symaskiner, overlocks och brodérmaskiner finns för demonstration och att köpa till bästa pris. Som kund hos oss har du tryggheten med support och service efter ditt köp!

Sedan 1984 har vi haft service i Västsverige med butiker och serviceverkstäder i Borås, Göteborg, Kinna och Varberg. Allt sedan dess har vi levererat de bästa produkterna, instruktionerna och kundservicen på symaskinsmarknaden. År 2000 blev vi valda till världens bästa återförsäljare i konkurrens med 2600 företag i 50 länder. Vi servar och lagar alla sy- och overlockmaskiner, oavsett märke. Dessutom har vi egna auktoriserade verkstäder. Vi strävar efter att ge dig så snabb och bra service som möjligt.

Om din vara går sönder… Eller om du vill ha råd med hur din symaskin ska hanteras. Då ringer du oss på kundtjänst tel. 0707-729042, 031-821141 eller mailar till oss på info@symaskinswebbshoppen.se Du kan också ringa eller besöka någon av våra butiker där har vi alltid tid att hjälpa dig så att du får snabb och bra service. Vi är auktoriserad återförsäljare av Husqvarna Viking, Pfaff och Singer och har egna auktoriserade verkstäder med bra och kunnig personal till din hjälp.

Leveransinformation

Vi levererar din order inom 4 arbetsdagar men oftast till dagen efter, om du lägger din order före kl. 15:00 på vardagar skickar vi din order samma dag. Observera även att vi sampackar de varor du beställer i den mån det är möjligt eftersom vi bjuder på frakten när du handlar för 500kr! Det tar oftast ett dygn tills paketet finns hos ombud om du bor på fastlandet söder om Sundsvall med vissa undantag. Vill du veta leveranstid för just din ort kan du se det här >> (skickas från postnummer 51154). Vill du se var närmsta service point ligger kan du se det här>>. Den skickas med DHL Service Point, nu fraktfritt inom Sverige. Du blir föraviserad på mail och när ditt paket har kommit fram skickas en avisering till dig via sms eller mail med sändningsnummer och på vilken Service Point du kan hämta ditt paket. Har paketet inte hämtats inom 14 dagar kommer det att returneras till Symaskinswebbshoppen. Om din order är av mindre storlek och får plats i ett varubrev skickas det med posten direkt till din brevlåda utan avisering! 
Du har även möjlighet att välja Posten MyPack i kassan om det skulle passa dig bättre, det kostar 99 kr och varan ligger på Postens utlämningsställe i 7 dagar. Ej uthämtad vara debiteras med 300 kr för att täcka våra hanterings- och fraktkostnader. Vill du se vilken DHL Service Point som ligger närmast önskad leveransadress, gå in under www.servicepoint.se och sök under fliken Hitta Service Point. Systemet väljer alltid det närmaste utlämningsstället. Önskar du ett annat utlämningsställe uppger du det i kommentarfältet i din beställning eller kontaktar du oss på kundtjänst.

Du kan även välja att få dina varor levererade hem till dörren för 200 kr med DHL Hemleverans. Du kommer att bli uppringd för att bestämma tid för leverans och det är därför viktigt att du i samband med din order uppger ett telefonnummer där du kan nås dagtid. Om du skulle missa den bokade tiden kan du kontakta DHL för bokning av ny tid, det blir dock en extra utkörningsavgift som du får stå för. Du kan inte använda postförskott som betalning om du önskar hemleverans. Företag kan välja leverans med DHL Företagspaket i kassan, fraktfritt inom Sverige. Tänk på att företagspaket körs ut utan avisering och att det måste finnas någon på plats för att ta emot godset på dagtid, annars tillkommer en avgift på 100kr för ändring av transportuppdrag.

Konsumenten har rätt att häva köpet om hon inte godkänner en ny föreslagen leveranstid vid eventuell försening. Har konsumenten betalat i förskott och vill häva köpet pga försenad leverans betalar vi tillbaka pengarna inom 30 dagar.

Lagerstatus, priser och frakt

Alla symaskiner du kan se i symaskinswebbshoppen.se finns i lager om inte annat anges och priserna du ser är inklusive moms. Vi skickar fraktfritt när du handlar för 500kr eller mer och frakten blir 29kr vid 0-499kr. Våra symaskiner är anpassade för den svenska marknaden och levereras med svenska manualer eller så finns de för nedladdning.

Säker betalning

  • Genom Verifone kan vi erbjuda säker kortbetalning för våra kunder. Verifone gör det möjligt att ta betalt med betal-, bank- eller kreditkort direkt i webbutiken via SSL, dvs krypterat och säkert. Verifone är certifierade enligt kortindustrins nya skärpta säkerhetskrav PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Vi accepterar även kort med det senaste och säkraste betalningsättet -3D Secure Läs mer på Master Cards sida (engelska) eller din banks hemsida. Vi accepterar följande kort: VISA, MasterCard och American Express. Det tillkommer inte någon kortavgift.
  • Du kan även köpa din symaskin mot postförskott, då tillkommer Postens/ DHLs avgifter på 55 kr. Denna avgift räknas automatiskt in i priset när du väljer postförskott. Paketet ligger kvar på ditt utlämningsställe i 14 dagar och ej uthämtad vara debiteras med 300 kr. Minsta orderbelopp för postförskott är 2500 kr och högsta orderbelopp är 9995 kr.
  • Förskottsbetalning till bankgiro 5309-1005, ange ditt ordernummer som referens och varorna skickas senast nästa arbetsdag när betalningen är oss till handa. Du kan även Swisha till 1230411116 och uppge ditt ordernr.
  • Vi samarbetar även med ResursBank. Har du redan ett ResursBanks-kort eller vill använda dig av detta betalsätt så kontakta oss på kundtjänst tel. 031-82 11 41, 0707-72 90 42 eller skicka ett mail så kontaktar vi dig.

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd att beställa från oss.

Betalning mot faktura

Vi erbjuder betalning med faktura i samarbete med AfterPay. Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift på 19kr. Just nu erbjuder vi alla våra kunder betalningsvillkor där förfallodag är den 31 augusti 2023 och inga avgifter tillkommer. Du kan välja att flytta fram förfallodagen till 30 dagar utan avgift och 45 dagar för 29kr men även välja att delbetala fakturan på fler månader. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Leveransadress måste vara beställarens folkbokföringsadress. För fullständiga fakturavillkor se här.
Generell information om kreditavtalet och AfterPays delbetalningsalternativ finns också i denna blankett med Standardiserad Europeisk Konsumentinformation (SECCI) från After Pay, ladda ner den här.

Observera att fakturan packas med i försändelsen. Vid försenad betalning skickar AfterPay en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Ni debiteras även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer.

AfterPay kommer att behandla beställarens personuppgifter som personuppgiftsansvarig. Personuppgifterna behandlas bland annat för fullgörande av avtalet, samt för att via externa och interna databaser genomföra identifikations- och kreditkontroll. För mer detaljerad information om AfterPays behandling av personuppgifter och dina rättigheter i samband med behandlingen se här

EN Produkter AB reserverar sig rätten att neka köp eller leverans och ompröva köparens kreditvärdighet.

Delbetalning

Genom AfterPay ges du möjlighet att dela upp din betalning. Vid ett köp om minst 200 SEK kommer du att bli erbjuden att ansöka om att dela upp betalningen. För att starta delbetalning behöver du göra en ansökan om kredit samt godkänna kontovillkoren på myafterpay.com/se.

Klicka här för att fullständiga villkor.

Det finns två alternativ för att dela upp betalningen.

Ett alternativ är att starta en delbetalningsplan. Då bestämmer du hur många månader du vill dela upp betalningen på. Du kan välja mellan att betala på 3, 6, 12, 24 eller 36 månader (med reservation att varje delbetalningsbelopp inte understiger 50 kr). Det totala beloppet delas upp på de antal månader du väljer att betala och blir därmed detsamma varje månad. Uppläggningsavgift tillkommer, 29 SEK i aviavgift och 0,83% i månatlig kreditränta om du väljer 12 månader eller mer.

Det andra alternativet är att starta ett AfterPay konto där du själv bestämmer varje månad hur mycket du vill betala. Det finns ett minimibelopp som baseras på det totala kvarstående beloppet på kontot. Det beloppet framgår av kontoavin och på myafterpay.se. Ingen uppläggningsavgift, 29 SEK i aviavgift och 1,63% i månatlig kreditränta. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta om 1,63% på månadsbasis från fakturans förfallodag.

Vid påminnelse debiteras lagstadgad avgift om för närvarande 60 kr samt en förseningsavgift om 80 kr.

AfterPay kommer att behandla beställarens personuppgifter som personuppgiftsansvarig. Personuppgifterna behandlas bland annat för fullgörande av avtalet, samt för att via externa och interna databaser genomföra identifikations- och kreditkontroll. För mer detaljerad information om AfterPays behandling av personuppgifter och dina rättigheter i samband med behandlingen se här. För information om nekande till kredit eller om du anser att du blivit felaktigt nekad, ring AfterPay.

EN Produkter AB reserverar sig rätten att neka köp eller leverans och ompröva köparens kreditvärdighet.

Skydd av personuppgifter

I samband med din registrering och beställning godkänner du enligt lag att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagande gentemot dig. Symaskinswebbshoppen skyddar dina personuppgifter enligt PUL (Personuppgiftslagen). Du har alltid rätt att se dina personuppgifter som finns registrerade hos oss. Om de är felaktiga eller ofullständiga har du rätt att få uppgifterna rättade eller raderade. Vi försäkrar även att vi inte kommer att sälja eller överlåta några personuppgifter till tredje part.

Integritetspolicy och GDPR

På symaskinswebbshoppen.se (EN Produkter AB, org.nr: 556414-9986) värnar vi om din integritet och behandlar dina personuppgifter enligt alla gällande lagar och regler. Nedan kan du läsa om varför vi behöver samla in personuppgifter om dig, hur du gör för att få de sparade uppgifterna borttagna mm.
Symaskinswebbshoppen kommer aldrig att sälja dina personuppgifter till tredje part men vi samarbetar med flera olika tjänsteleverantörer som kommer att få tillgång till grundläggande personuppgifter om dig för att kunna fullfölja vårt åtagande till dig.
Det är viktigt att du läser igenom hela policyn och förstår vad den innebär. Vid frågor är du välkommen att maila oss: info@symaskinswebbshoppen.se

Vad är en personuppgift och vad är en behandling av personuppgifter?
Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. Exempel på detta som berör din relation till symaskinswebbshoppen.se är namn, personnummer, adress, e-postadress, IP-adress mm. Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna. Varje åtgärd som vidtas med personuppgifter utgör en behandling, oberoende av om den utförs automatiserat eller ej. Exempel på vanliga behandlingar är insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning, överföring och radering.

Dataskyddsförordningen
Integritetsskyddsmyndigheten är ansvarig för att övervaka tillämpningen av lagstiftningen, och den som anser att ett företag hanterar personuppgifter på ett felaktigt sätt kan lämna in ett klagomål hit.

Läs mer om GDPR hos Integritetsskyddsmyndigheten: https://www.imy.se/verksamhet/dataskydd/

Läs vår fullständiga Integritetspolicy här

Landsting, kommuner och skolor

Symaskinswebbshoppen levererar till landsting, kommuner och skolor för samma förmånliga priser och fraktfritt i hela Sverige. Betalning mot faktura 30 dgr netto men vi har även leasing eller hyrköp.

För att beställa skicka ett mail till info@symaskinswebbshoppen.se med följande uppgifter: leveransadress, faktureringsadress, org.nr, tel.nr, kontaktpers/beställare och ev rekv.nr.Ni kan även kontakta oss på telefon för frågor om beställning eller offertförslag. Tel: 031-82 11 41 el 0707-72 90 42

Leverans till Danmark och Finland

För kunder i Danmark och Finland är minsta ordervärde 2995 SEK. Betalning måste ske med bank/ kreditkort (ej postförskott). Vi levererar din symaskin fraktfritt med postpaket inom 3-5 dagar. Önskar du ytterligare information kontakta oss på kundtjänst info@symaskinswebbshoppen.se eller Tel: 0046 31 82 11 41, 0046 707 72 90 42

För övriga EU länder tillkommer 600 SEK i frakt och minsta ordervärde är 2995 SEK. Obs! Vi levererar bara inom EU.

Garanti och reklamation

Vi på Symaskinswebbshoppen vill att du som kund känner dig trygg hos oss. Vi ger dig därför 5 års garanti på Pfaff och Husqvarna Viking symaskinerna i vårt sortiment med några undantag*. Vilken omfattar 2 års garanti på både arbetskostnad samt reservdelar och ytterligare 3 års garanti på reservdelar. Vid garantireparation inom 2 år står vi för frakten eller hänvisar dig till ett servicecenter nära dig. *Husqvarna Viking E10 och E20 samt Smarter by Pfaff 140s, 160s och 260c har 2 års full garanti. Vi lämnar även 2års full garanti på alla Singer symaskiner.  Tag kontakt med oss på kundtjänst så sänder vi dig en fraktsedel och du får anvisningar av oss hur du ska gå till väga. Enligt Konsumentköplagen har du tre års reklamationsrätt från det att du köpt din produkt. Läs mer nedan om reklamation. Tänk på att alltid spara låda och inneremballage om den skulle behöva skickas till oss.

Så här går du tillväga vid en reklamation:

Kontakta oss via mail: info@symaskinswebbshoppen.se eller ring: 0707729042 till kundservice och ange ordernummer och felets art.

Vi skickar dig en returfraktsedel eller hänvisar dig till ett servicecenter nära dig. Vi står för alla fraktkostnader och andra ev. kostnader för att återställa varan vid godkänd reklamation. 

Varan ska skickas i orginalemballaget eller i annan liknande förpackning väl emballerad. Eventuella transportskador pga bristfällig emballering debiteras dig!

Vi kontrollerar och testar symaskinen enligt din felbeskrivning och därför är det viktigt att den är så utförlig som möjligt, gärna med bilder eller film.

Du kan även komma till vår verkstad i Kinna: Klockaregatan 5, 51154 Kinna

Transportskada

Om det är en synlig transportskada ska du inte lösa ut paketet utan påtala detta till utlämningsstället eller speditören. Är det en synlig skada vid leverans hem eller till företag ska du påpeka detta till chauffören som gör en notering om detta. Anmäl skadan direkt till oss, senast inom tre dagar på info@symaskinswebbshoppen.se eller 0707-729042. 
Det är viktigt att du packar upp och kontrollerar varan för att upptäcka dolda och synliga skador. 
Vid skadeanmälan ber vi dig att maila information och bilder på emballage och den skadade produkten. 

Bytesrätt upp till 2 år

Önskar du byta din symaskin eller overlock kan du göra det i upp till två år efter köpet. Inom tre månader efter köpet betalar du mellanskillnaden på den symaskinen du köpt och den symaskinen du önskar byta till, en hanteringskostnad på 295 kr och frakt tillkommer. Efter tre månader och fram till två år efter köpdatum betalar du mellanskillnaden, en hanteringskostnad på 995 kr och frakt tillkommer. Vid byte skall symaskinen vara i bra skick och komplett med tillbehören som medföljde vid köpet och finnas kvar i sortimentet av det inbytta varumärket. Bytesrätten gäller i webbshoppen och i våra butiker. Gäller ej brodérmaskiner eller för företag. Obs. du kan inte byta till en billigare symaskin och få pengarna tillbaka! Vid byte av symaskin tag kontakt med oss på kundtjänst.

14 dagars ångerrätt i symaskinswebbshoppen

Du har alltid 14 dagars ångerrätt hos symaskinswebbshoppen från det att du tagit emot din symaskin, enligt Distansavtalslagen 10 §. Önskar du nyttja din ångerrätt ska du meddela oss detta inom 14 dagar och om tidsfristen löper ut på en söndag eller helgdag förlängs den till därpå följande vardag. Du har därefter 14 dagar på dig att skicka tillbaka din beställning. Väljer du att returnera din vara inom 14 dagar svarar du för returfrakten. Det finns ett standardformulär från konsumentverket när du vill meddela oss om att du vill nyttja ångerrätten som du kan ladda ner här.

Ångerrätten gäller inte våra företagskunder utan här gäller Köplagens villkor.

Regler vid retur gällande ångerrätt

Följande måste uppfyllas vid åberopade av ångerrätt:

  • Genom att returnera varan inom tidsfristen behöver du inte informera oss om att du vill utnyttja din ångerrätt men vi rekommenderar att du meddelar oss genom post, mail info@symaskinswebbshoppen.se eller ring 0707729042 till kundservice och ange ordernummer.
  • Kvittot ska bifogas med returen.
  • Produkten skall vara i väsentligen oförändrat skick.
  • Produkten skall returneras i dess produktkartong samt med dess inneremballage.
  • Vid retur skall produkten vara komplett med samtliga tillbehör.
  • Om produkten ej är komplett vid retur förbehåller sig Symaskinswebbshoppen rätten att göra ett prisavdrag alternativt inte godkänna returen. Notera att om varan minskat i värde till följd av att du hanterat den i större utsträckning än vad som varit nödvändigt, till exempel för att undersöka varan, kan du bli ersättningsskyldig för sådan värdeminskning.
  • Observera att det inte räknas som att du utnyttjar ångerrätten om du endast avstår från att hämta ut din leverans. Ej uthämtad vara debiteras med 300 kr för att täcka våra hanterings- och fraktkostnader.
  • Återbetalning vid retur sker så snart vi har mottagit varan och hanterat returen och senast inom 14 dagar.

Så här går du tillväga vid en retur när du handlat på symaskinswebbshoppen:

  1. För att returnera produkten krävs originalkvitto, den oskadda och oanvända varan i oskadd originalförpackning med allt innehåll.
  2. Produkten kan skickas tillbaka per post eller med DHL företagspaket. Returadressen står på kvittot. Du kan också lämna tillbaka varan i någon av våra butiker (se startsida)
  3. Du kan använda dig av tjänsten Företagspaket på Posten eller DHL företagspaket, observera att vi har ingen möjlighet att hämta hos ombud så det ska levereras fram till dörren.
  4. Emballera varan väl, då du är ansvarig för att varan är i oförändrat samt oskadat skick när den når oss. Vid eventuell fraktskada kontaktar vi dig så att du kan göra en reklamation.
  5. Spara inlämningskvittot. Om varan inte skulle komma fram till oss måste du ha detta för att kunna reklamera.
  6. Väljer du att skicka din vara icke rekommenderat ansvarar du för varan tills den mottagits på symaskinswebbshoppen
  7. Om ett paket är dåligt inslaget och skadas är det inte transportören som ansvarar för det skadade innehållet. Ansvaret faller på den som har slagit in paketet, det vill säga avsändaren. Det innebär att man inte får ekonomisk ersättning för ett för dåligt inslaget paket.  

Adress dit returen ska skickas:
Symaskinswebbshoppen
EN Produkter AB
Klockaregatan 5
511 54 Kinna

Konsumentköpslagen om reklamationsrätt

Du måste lämna ett meddelande om felet “inom skälig tid” efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid, enligt KKL (lagen). Skälig tid kan emellertid vara längre än två månader.

Som regel är det en giltig ursäkt om du haft förhinder, exempelvis om du har varit sjuk eller bortrest. Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt.

När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början. Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Reklamationstiden förlängdes den 1 april 2005 från två till tre år.

Det gäller varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid. Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklammationsnämndens rekommendationer. (Källa: Konsumentverket 2006-03-31). Läs mer om Konsumentköplagen på Konsumentverkets hemsida.

Tvister

Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, arn.se eller ARN, Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer vid tvister. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: ec.europa.eu/odr. För information om vilka rättigheter du har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.

PriceRunner Köpgaranti

När du handlar hos oss omfattas du av PriceRunner Köpgaranti. Därmed är ditt köp skyddat upp till 50.000 kronor om något problem inträffar. Köpgarantin kostar ingenting och gäller för inloggade medlemmar hos PriceRunner. Om du inte redan är medlem på PriceRunner och besökt oss genom dem så kan du, inom en timme efter ditt köp genomföra din registrering. Det kostar inget och tar mindre än tre minuter och vips så blir ditt köp skyddat! Registrera dig för PriceRunner Köpgaranti PriceRunner Köpgaranti ersätter dig för skada på varan vid leverans, defekt vara, om en enskild vara saknas vid leverans, om varan är felaktig eller om leverans av varan uteblir. Tänk på att beställningen måste vara adresserad till den adress du är skriven på. PriceRunner Köpgaranti ersätter dig som kund för både inköps- och fraktkostnader och eventuell direkt ekonomisk skada som du lidit. För värdeminskning, uteblivna intäkter eller andra direkta eller indirekta kostnader betalas ingen ersättning. För fullständiga villkor och lista på kategorier som ej omfattas besök PriceRunner. Ja tack, jag vill bli medlem på PriceRunner och gratis få Köpgaranti!